Urk leeft | Afwijking | ||||
Subprogramma | Product | lasten | baten | V/N | Toelichting afwijking > € 30.000 |
---|---|---|---|---|---|
Ruimte | Adresaanduiding en opmeten | -7.323 | V | ||
Onderhoud wegen, straten & pleinen | -777.087 | 50.183 | V | De boekhoudkundig toe te rekenen rentekosten waren € 204.000 lager dan geraamd doordat de boekwaarden van een aantal in uitvoering zijnde bovenwijkse voorzieningen en andere wegenprojecten (zoals Staartweg en Singel) op 1 januari lagere boekwaarden hadden dan waar bij het opstellen van de begroting 2022 in 2021 rekening mee werd gehouden. Daarnaast werd het budget voor grootschalige periodieke vervanging van wegen zoals in het IBOR opgenomen, in 2022 nog niet aangesproken (€ 365.000). Tenslotte is een deel van het voor 2022 geraamde onderhoud niet uitgegeven (€ 221.000). Het nadeel op de baten is veroorzaakt door afwikkelingsverschillen bij het administratief verwerken van de besluiten uit de nieuwe nota reserves en voorzieningen. | |
Openbare verlichting | -132.347 | -44.895 | V | Het uitgavenbudget werd voornamelijk onderschreden doordat de geraamde toevoeging aan de voorziening openbare verlichting achterwege kon blijven. De voorziening is door het vaststellen van het IBOR in december 2021 en de nieuwe nota reserves en voorzieningen in november 2022, vervallen. Er ontstond een voordeel op de inkomsten doordat incidenteel meer schade kon worden verhaald dan gemiddeld. Ook werd het schadeverhaal over het 4e kwartaal 2021 verantwoord in 2022. | |
Straatvegen | -8.000 | -1.383 | V | ||
Gladheidsbestrijding | 44.105 | N | De prijs en de transportkosten van het strooizout zijn fors gestegen. Ook de kosten van de uitbestede werkzaamheden aan de provincie Flevoland en andere derden zijn hoog t.o.v. de raming. De raming blijkt al een aantal jaren structureel te laag en wordt geactualiseerd. | ||
Waterlossingen en sloten | -14.258 | V | |||
Openbaar Groen | 14.914 | 1.420 | N | ||
Begraafplaatsen | -126.734 | 104.818 | V | Het geplande groot onderhoud aan de paden op het oude gedeelte van De Vormt werd in 2022 niet uitgevoerd (€ 144.000 V). Deze werkzaamheden maken deel uit van het project "uitbreiding De Vormt" en werden binnen dat project van 2022 uitgesteld naar 2023. De bijdrage uit het restant van de reserve begraafplaatsen van € 144.000 (baten) werd daardoor evenmin in 2022 gerealiseerd maar doorgeschoven naar 2023. Daarnaast werden meer nieuwe graven en grafkelders uitgegeven dan gemiddeld. | |
Kunstwerken | -104.727 | -97.472 | V | Een deel van het op grond van het nieuwe IBOR 2022 geraamde onderhoud wordt gecombineerd met onderhoud en budget in 2023, waardoor het niet in 2022 is uitgegeven (€ 100.000 V). Het nadeel op de baten is veroorzaakt door afwikkelingsverschillen bij het administratief verwerken van de besluiten uit de nieuwe nota reserves en voorzieningen. | |
Verkeersregelingen | -142.221 | -26.493 | V | Bij dit onderdeel was - mede door overheveling vanuit 2021 naar 2022 - een stelpost kapitaallasten openbaar vervoer beschikbaar van € 156.000. Aangezien de investering voor 2024 gepland staat, kan de stelpost vrijvallen. | |
Riolering en gemalen | 107.479 | -63.400 | N | Bij het onderdeel riolen en gemalen verlopen de inkomsten en uitgaven jaarlijks budgettair neutraal. Indien er in een jaar sprake is van een overschot of tekort dan wordt dit verrekend met de spaarvoorziening riolering. Het geraamde overschot bedroeg € 562.000. Het werkelijke overschot was bijna € 217.000 hoger en kwam uit op een bedrag van bijna € 779.000. De belangrijkste afwijkingen waren het lager uitbesteed werk € 117.000 en de hogere opbrengst rioolheffing woningen € 94.000. | |
Verkeer&Vervoer (lucht-geluid) | -691 | V | |||
Milieu | Gemeentereiniging | 210.064 | -202.982 | N | Bij het onderdeel gemeentereiniging verlopen de inkomsten en uitgaven jaarlijks budgettair neutraal. Indien er in een jaar sprake is van een overschot of tekort dan wordt dit verrekend met de reserve afvalstoffenheffing. In 2022 was sprake van een overschot. Dit overschot bedroeg circa € 91.500 en is toegevoegd aan genoemde reserve. De belangrijkste afwijkingen in 2022 waren de hogere bijdrage voor inzameling en verwerking (€ 139.000 nadelig), een hogere bijdrage verpakkingsafval (€ 142.000 voordelig) en een meer opbrengst van de afvalstoffenheffing van circa € 60.000 (voordelig). |
Ongediertebestrijding | -409 | V | |||
Milieutoezicht | -167.611 | 122.020 | V | Dit bestaat uit een nadelig resultaat van € 30.000 voor salariskosten (centraal toegelicht bij apparaatskosten) | |
Veiligheid | Regionale samenwerking rampenbestrijding | 20.731 | -35.731 | V | |
Bescherming van dieren | -15.644 | V | |||
Openbare Orde en Veiligheid | -76.711 | 123.715 | N | Het besteden van de nieuwe rijksbijdrage voor het project Zorg en Veiligheid is in de loop van het 4e kwartaal 2022 van start gegaan. Een deel van de geraamde uitgaven werd daardoor niet besteed, dit deel van het budget werd doorgeschoven naar 2023. Dat betekent dat ook een deel van de beschikbare rijksbijdrage verantwoord wordt in 2023 i.p.v. in 2022. | |
Recreatie en Cultuur | Museum | -21.275 | -29.843 | V | |
Monumenten | -48.258 | 0 | V | Het voordeel is ontstaan door onderuitputting op het budget voor oudheidkunde en archeologie. | |
Volksfeesten | -483 | V | |||
Strand onderhoud en voorzieningen | 35.080 | 6.068 | N | Het budget is bepaald in het IBOR. Maar daarnaast worden er ook kosten gemaakt die nog niet structureel in de begroting zijn opgenomen. De overschrijding op de uitgaven werd veroorzaakt doordat er meer inzet nodig is voor het schoonmaken van het strand. Het onderhoud bestaat uit jaarlijkse grote zeefbeurt, het aanbrengen en verwijderen van de boeien en ballenlijnen, het onderhoud en de schoonmaakkosten aan toiletgebouw Dijkstrand. Daarnaast het opruimen en schoon houden van beide stranden gedurende het seizoen en het afvoeren van het afval. | |
Overige sociaal-culturele voorz. | 3.986 | 5.213 | N | ||
Maatschappelijke- en Sportvoorziening | Speeltuinen en weiden | -74.577 | -1 | V | Omdat in 2022 is gewerkt aan een vervangingsplan, is een deel van de vervanging uitgesteld naar 2023 en is het onderhoud beperkt geweest tot het meest noodzakelijke. |
Bibliotheek | -13.910 | -7.688 | V | ||
Sportvelden | 9.440 | 44.240 | N | Het betreft het afboeken van de boekwaarde van een oude toplaag van veld 1, die is vervangen. | |
Zwembad | -61.010 | 9.497 | V | Het betreft een boekhoudkundig voordeel door de wijze waarop de specifieke uitkering Sport (btw) wordt verwerkt. | |
Gymnastiekgebouwen en sportz. | -48.574 | 8.888 | V | Verwezen wordt naar de toelichting op het onderdeel zwembad | |
Sport overige voorzieningen | -213.098 | 103.300 | V | In de jaarrekening zijn de aflossingen en de rentebetalingen door de Stichting Sportakkommodatie Urk verbeterd verantwoord ten opzichte van de begroting. De aflossingen worden nu rechtstreeks op de balans verantwoord en er wordt rente toegerekend op het niveau van de omslagrente, zoals gebruikelijk bij vaste activa. Hierdoor ontstonden echter ten opzichte van de begroting relatief grote verschillen die echter boekhoudkundig van aard zijn. | |
Kunst overige voorzieningen | -51.140 | 35.000 | V | Het voordeel op de uitgaven is voornamelijk ontstaan doordat een subsidie nog niet kon worden afgewikkeld in 2022 (€ 35.000). Het nadeel op de baten is veroorzaakt doordat dat subsidie gedekt zou worden uit een reserve. Die reservebijdrage werd uiteraard evenmin in 2022 gerealiseerd. |