Urk verbindt | Afwijking | ||||
Subprogramma | Product | lasten | baten | V/N | Toelichting afwijking > € 30.000 |
---|---|---|---|---|---|
Publieke dienstverlening | Bevolking en Burgelijke Stand | -63.200 | 33.011 | V | Per saldo een voordelig resultaat van € 32.800. Dit bestaat uit salariskosten (centraal toegelicht bij apparaatskosten). |
Verkiezingen | 11.697 | -450 | N | ||
Voorlichting | -6.607 | V | |||
Representatie | 34.698 | 1.307 | N | Dit bestaat uit een nadelig resultaat van € 29.200 voor salariskosten (centraal toegelicht bij apparaatskosten) | |
Bestuur en Organisatie | Raad en raadscommissies | -1.159 | -349.120 | V | Op basis van berekeningen van Raet wordt elk jaar een actuele situatie in kaart gebracht van de voorziening Wet APPA. Op basis hiervan kan nu in 2022 een bedrag van € 349.000 vrijvallen in het resultaat. Dit komt door de oplopende rekenrente. |
College Burgemeester en Weth. | -15.782 | -369 | V | ||
Apparaatskosten | -623.177 | 36.218 | V | Het totale voordeel op salariskosten over de programma's heen laat een voordelig resultaat zien van € 32.500. Verder kan worden gezegd over de loonkosten dat de stelpost CAO maatregelen voor 2022 (incidenteel) niet ingezet hoefde te worden, ondanks de structurele verhoging van 2,4 % per 1 april 2022. Dit levert een voordeel op van € 548.000. | |
Besteedbare projecturen | 38.950 | N | In het jaar 2022 zijn er minder uren besteed aan de diverse projecten dan vooraf was geraamd. Dit betekent een incidenteel nadeel van € 28.000. | ||
Ondernemingsraad | -490 | V | |||
Uitv.alg.wet bestuursrecht | -105.729 | V | De stelpost voor 2022 bedoeld voor de Wet open overheid is niet ingezet in 2022, omdat er vertraging is opgetreden in de automatisering (anonimiseringsoftware) € 99.700. | ||
Bouwkunde gem.gebouwen | 19.851 | N | |||
Automatisering (overhead) | 11.644 | -3.266 | N | ||
Huisv Singel (overhead) | -1.223 | -1.051 | V | ||
Huisv Noorderzand (overhead) | -8.482 | V | |||
Burg.Schipperkade (overhead) | 5.754 | 6.111 | N | ||
Tractie 2 (overhead) | 10.756 | N | |||
Rentekosten (treasery) | -139.035 | V | De benodigde rentekosten werden ook in 2022 voldoende ruim geraamd. Er bleek minder korte financiering noodzakelijk dan verwacht. Het financieren van investeringen en het herfinancieren van aflossingen van bestaande leningen vond later in het jaar plaats dan verwacht. Door deze geringere financieringsbehoefte ontstond een eenmalig rentevoordeel. | ||
Financiering | Effecten en waardepapieren | 301 | N | ||
Financiering | Geldleningen UG > 1 jaar | 170 | N | ||
Algemene dekking | Uitkering Gemeentefonds | 225 | -663.007 | V | In het jaar 2022 meer algemene uitkering ontvangen met name de december circulaire van € 482.000. De uitgaven worden hiervan verwacht in 2023 en worden dan via de T-1 2023 verantwoord. |
Overige baten en lasten | -1.162.314 | 37.355 | V | Op de stelpost nieuw beleid was het begrote jaarrekeningresultaat 2022 volgens T2 begroot (€ 1.160.680). | |
Uitvoering wet WOZ | 217 | N | |||
Onroerende Zaakbelastingen | -19.990 | -11.251 | V | ||
Hondenbelasting | 905 | -190 | N | ||
Toeristenbelasting | 40 | -32.494 | V | Dit wordt veroorzaakt door meer toerisme en de verhoging van € 1 naar € 1,50. Dit was nog niet verwerkt in de begroting voor 2022. | |
Precariobelasting | 40 | -2.926 | V | ||
Heffing & Invordering | 37.967 | 15.881 | N | Publiekrechtelijke vorderingen zijn oninbaar verklaard (niet invorderbaar). Totale kosten € 43.000. | |
Reservemutaties programma 10 | 851.463 | 460 | N | Het betreft een verschil dat is ontstaan door de correcte administratieve verwerking in de jaarrekening van de nieuwe nota reserves en voorzieningen 2022. |